Автор: admin
Публикувано на: 14.07.2010 23:20:20

Рейтинг:

Пътят
Наближаващата премиера на новото компактно комби на Opel - Astra Sports Tourer, е добра възможност да си спомним за сензацията, която Opel предизвикал в Европа, когато през 1953-та представил модела Olympia Rekord Caravan – популярното комби, осигуряващо на притежателите си възможността да комбинират професионални с индивидуални нужди в един автомобил. 

В продължение на почти шест десетилетия Opel поддържа успеха на комби автомобилите в Европа, особено на тези от компактния сегмент, в който Kadett и Astra Caravan са били винаги на челна позиция по продажби на Стария континент.

В началото на автомобилната индустрия съществувало ясно разграничение между фургоните за доставки на стоки и автомобилите, които превозват хора. Повечето от всекидневните нужди, които днес предизвикват естествената необходимост от комби автомобил, по това време просто не са съществували – никой тогава не е купувал стоки от супермаркета за цяла седмица, нямало е сърфове, които да бъдат напъхани в купето за уикенда на морето. Преди средата на трийсетте години багажът на пътниците дори не се товарел в автомобила, а е бил подреждан в солидни кутии, които се прикрепвали с помощта на специални приспособления към задната част или страничните стъпенки.     

Всичко започнало в Америка

Когато малката американска автомобилна компания Hudson представила новия модел Terraplane Station Wagon през декември 1936г., малцина разпознали в този автомобил един нов вид превозно средство, което щяло да промени начина на придвижване на хората - независимо дали ставало дума за пътуване на почивка, по работа или за превозване на семействата им. По това време той бил просто още един  опит да се съчетаят качествата на седана и фургона.

И все пак с множеството си дървени елементи от купето и големите задни врати  Terraplane на практика бил първата реализация на концепцията за комби автомобил, както и първият сериен автомобил от този вид. За съжаление, идеята не постигнала някакъв сериозен маркетингов успех до Втората световна война, тъй като по това време почти никой не се нуждаел от големи автомобили с мултифункционално предназначение.

Това положение се променило в средата на 40-те години с израстването на средната класа, състояща се основно от независими търговци, представители на фирми или занаятчии – все хора, които се нуждаели от автомобил за своя бизнес, но не можели да си позволят друг за семейството си. Всички основни американски производители започнали да продават комби автомобили. Като начало обаче те поръчвали производството на каросериите им на малки доставчици, тъй като процесът на производство на малки серии изисквал повече време и не бил рентабилен. 

Малките производители, които в повечето случаи били всъщност обикновени занаятчийски работилници, изработвали специалните каросерии на комбитата от дърво или комбинация от дърво и стомана. Въпреки че каросериите на по-ранните комбита в Америка (известни като woodies) днес изглеждат изключително атрактивно, те на практика не са нищо повече от едно функционално решение. Доставчиците на компоненти използвали дърво, защото процесите на обработка на стоманата били прекалено сложни за тях.

Когато търсенето на подобни многофункционални превозни средства започнало да расте със стабилни темпове, големите американските фирми поели сами производството въвеждайки изцяло стоманена конструкция. Последната често била покривана с панели, имитиращи дърво и имащи за цел да разграничат външно тези модели от чисто товарните фургони.

Популяризирането на комби автомобила в Европа - Opel Olympia Rekord Caravan от 1953 година

В Европа разграничаването на автомобила за превоз на товари от пътническия започнало да придобива ясни очертания с появата на самоносещата конструкция, но чак в началото на германското икономическо чудо през 50-те години.

Както в Щатите, така и в Германия израстването на средна класа, комбинирана с бума на раждаемостта създали нуждата от нов вид автомобили. Комбитата се оказали перфектното решение, защото можели да служат като работен автомобил през седмицата и като семеен автомобил през уикендите. Opel бил първият немски автомобилен производител, който съзрял необходимостта от подобен автомобил и предложил на пазара гъвкаво функционално решение.

През 1953-та на Международното автомобилно изложение във Франкфурт Opel представил първото същинско европейско комби – моделът Olympia Rekord, с наподобяваща кутия задна част със странични прозорци, който бил поставен редом до версията седан. И двата автомобила имали понтонна, самоносеща конструкция и еднаква характерна предна част, наподобяваща акула. Комбито обаче съдържало в името си и допълнителен елемент, който щял да стане част от автомобилната история като синоним на нов автомобилен клас - CarAvan. Според легендата комбинацията от двете думи, car и van, произхожда от често задавания въпрос – „Това автомобил (car) - фургон (van) ли е всъщност?”.

За разлика от конвенционалните фургони за доставка на стоки Opel Olympia Rekord Caravan от 1953-та бил отлично оборудван автомобил според стандартите за онова време. „Само с няколко лесни движения на ръката, без особено усилие задните седалки могат да се сгънат и елегантният и достолепен Opel Caravan да се превърне в полезно транспортно средство, съчетаващо функционалност и икономичност.”, отбелязвала една  реклама на Opel.

Комби автомобилът бързо станал много модерен в Европа, като отлична комбинация на елегантност и представителност, присъщи на седан версиите, с практичността на лекотоварните автомобили. В Германия кръстили този нов автомобилен клас Caravan или Kombi, съкратено от Kombinationsfahrzeug – на практика автомобил създаден чрез комбинирането на две отделни категории. Днес маркетинговите специалисти биха нарекли подобен тип возила „гъвкав кросоувър”. 

От средно размерните комби модели до компактния Kadett Caravan
 
Все повече хора, които не били свързани с търговията започнали да забелязват предимствата на комби концепцията и от Opel решили да създават атрактивна комби верия на всеки нов модел. През 1953 и 1954г. марката произвела 23 400 броя комбита, което се равнява на 10% от продажбите на седани. Към 1955г. тази стойност достигнала 20 процента – 107 000 седана и 24 000 комбита.

Окуражен от нарастващите продажби на комби автомобили в средния клас, Opel добавил към гамата си и комби вариант на първия си следвоенен компактен модел -Kadett A от 1962-ра. Достъпният компактен Kadett A Caravan направил своя дебют през март 1963г. Той от своя страна катапултирал продажбите на  Caravan до такива нива, че 50% от всички германски комбита по това време били произведени от Opel. Когато производството на Kadett A било преустановено в края на 1965-та, около един от всеки четири – приблизително 125 000 от 500 000 автомобила бил комби.

С по-големи гуми от версията седан (6.00-12 вместо 5.50-12) и усилено окачване, Kadett Caravan можел да поеме товари от 430кг., което било с около 100кг. повече от седан версията. Седанът сам по себе си бил ценен заради просторния си интериор, но комбито предлагало още повече пространство. Opel осигурявал на клиентите си възможност да поръчат и допълнителни екстри, които днес са вече част от обзавеждането на модерните ванове – още по това време товарната част можела да бъде оборудвана с допълнителна седалка за деца, разположена в обратна посока. От тази гледна точка Kadett Caravan се превърнал в предшественик на Zafira.

Opel създал нови тенденции с лайфстайл комби модели

През 1970г. Opel създал нови вид комби модел насочен изцяло към семействата и забавленията, добавяйки повече спортно излъчване.

Компанията демонстрирала първите стилистични решения в тази насока на Автомобилното изложение в Женева през 1968-ма със своя Commodore Voyage. Това голямо комби имало специални екстериорни елементи, имитиращи дърво, което било реминисценция на американските woodies. Въпреки че никога не достигнало фаза на серийно производство, то отворило вратите за нови експерименти на стилистите в дизайнерския отдел Opel Styling. Те започнали работа по няколко нови комби модела в края на 60-те и началото на 70-те години. Всичките били кръстени Voyage, за да се подчертае насочеността им към свободното време и по-луксозното им изпълнение. Строгата практичност била оставена на заден план - новият вид комбита търсели повече лукс и пространство съчетани с големи прозорци, осигуряващи от своя страна повече светлина и комфорт.

През 1970г. концепцията Ascona Voyage се появила на пазара с характерните, имитиращи дърво странични панели. Името на модела ясно показвало насочеността му - животът на автомобилите като универсални модели за търговци отивал към своя край и Opel отново бил първият, който демонстрирал подобни нови насоки. 

Идеята се оказала ползотворна – докато в началото на 70-те години само около 20% от купувачите използвали автомобила си като частен, в началото на 90-те този процент вече бил над 50. Гамата от комби модели, която от времето на Ascona Voyage винаги е включвала луксозни и спортни версии, предлагала и мултифункционален модел за всякакви вкусове.

Дивата страна на комбито

Opel не преставал да поставя нови тенденции и да разширява насоките, увеличавайки присъствието на комби моделите в по-горните сегменти, както и оборудването им с по-мощни двигатели. През 1989г. компанията предложила на клиентите Omega Caravan 24V с редови шестцилиндров двигател с 204 к.с., който  превръщал семейния модел в най-бързото серийно комби в света. Тази нова концепция впоследствие вдъхновила много производители. През 1993-та тя била приложена и в компактния сегмент с Astra Caravan 16v, чийто двигател 2.0 16V със 150 к.с. бил най-мощният в този клас по това време. Както Omega, така и Astra поставяли нови и нови рекорди. Освен впетатляващата динамика, с максимална скорост от около 240км/ч. (за Omega) и над 200км/ч. (за Astra), тези автомобили предлагали най-големия товарен капацитет в своите класове.

Следвайки тази тенденция, следващото поколение Astra OPC Caravan, представено през 2002-ра, се задвижва от 2.0 16V Turbo двигател с 200 к.с. – същият, който се използва и в най-мощната Astra с три врати. Автомобилът може да достига 231км/ч. и да ускорява от 0-100км/ч. за 7.8сек. Opel Insignia OPC Sports Tourer, с мощност 325к.с., представен за първи път през 2009г., прави огромна стъпка напред по отношение на динамиката благодарение на адаптивната ходова част Flexride и системата за двойно предаване Adaptive 4x4.

Затварянето на кръга – Astra Sports Tourer комбинира спортивност с функционалност 

Новата Astra Sports Tourer, която ще направи своя дебют на автомобилното изложение в Париж тази година, е естествена еволюция на видовете: нейната обтекаема и стилна форма предлага едновременно първокласна практичност и товарен капацитет. Както и първият Caravan, тя позволява съчетаването в едно на професионалните нужди с изискванията на свободното време. Едновременно с това обаче тя носи спортния дух и лукса, демонстрирани за първи път с комбитата Opel Voyage от 70-те години със своята модерна стилистика и качествена изработка. 

Читателски коментари
Твоят коментар
Избери самоличност
Регистриран потребител: Посетител Анонимен:

Потребителско име:

Парола:

Произволно име:

URL адрес: http://

Login with Facebook
Коментар:
Проверка:
CAPTCHA

Въведи кода от картинката:

Нашите спонсори



Последни галерии
autoblog.bg | motoblog.bg | travelblog.bg | mamablog.bg | fashionblog.bg | techblog.bg | funny.bg