Автор: admin
Публикувано на: 21.10.2010 21:55:01

Рейтинг:

BMW
Немската компания BMW чества един доста интересен юбилей на системата си за задвижване към четирите колела xDrive, дебютирала през 1985г. в модела 3-Series. В момента баварците отчитат, че 25% от продадените им автомобили по света разполагат с тази технология, а в България процентът e дори 53.

Още в самото начало подаването на мощността към двете оси цели не само оптимизиране на сцеплението при движение по лоши настилки и тежки метеорологични условия, но е предназначено и за повишаване на динамиката на пътя и в завои. Актуалната версия на системата за двойно задвижване BMW xDrive се справя с тези задачи изключително успешно. Благодарение на свързването на системата за двойно задвижване с Integrated Chassis Management (ICM) всички ситуации на пътя се разпознават и оценяват моментално, за да може своевременно да се направят съответните корекции в работата на задвижването. Те могат да бъдат осъществени както от xDrive, така и в комбинация със стабилизиращата система DSC (динамичен контрол на стабилността) респективно Performance Control. Разпределението на мощността се променя бързо и прецизно така, че да може да се осигури типичната за BMW управляемост дори и при особено динамично движение по завои.

За разлика от други производители, при които двойното задвижване се използва преди всичко за компенсиране на проблемите със сцеплението при автомобилите с предно задвижване, то при настройките на системата xDrive BMW твърдо се придържа към типичните за задното задвижване характеристики. И при моделите на BMW с двойно задвижване при нормални ситуации на пътя по-голямата част от задвижващата сила се подава там, където може оптимално да се преобразува в динамика на пътя: към задните колела. По този начин типичната за BMW прецизност на кормилното управление не се влияе от задвижващата мощност дори и при моделите 4х4. Удоволствието при шофиране в завои може дори да бъде оптимизирано. С цел особено прецизни реакции на кормилното управление и висока стабилност по курса още при навлизането в завоя BMW xDrive от най-ново поколение насочва по-голямата част от мощността към задните колела.

В рамките на своята 25-годишна история двойното задвижване на BMW се превръща от опция, предлагана само за подбрани модели, в двигател на последователното обогатяване на моделната програма. При въвеждането си при BMW 3-Series от второ поколение двойното задвижване се предлага само при 2,5-литровия редови 6-цилиндров бензинов двигател с мощност 171к.с.  Днес комбинацията с xDrive при моделите на BMW 3-Series е възможна при три 6-цилиндрови бензинови двигателя, както и при един 4-цилиндров и един 6-цилиндров дизелов агрегат.

През 1991г. двойното задвижване е въведено и при BMW 5-Series, като по същото време се представя и електронното управление на разпределението на мощността. Новоразработената система разполага с многодискови съединители, които могат да бъдат управлявани автоматично и безстепенно, за да може нормалното разпределение на мощността от 36:64% да бъде променяно гъвкаво в зависимост от ситуацията на пътя. В началото в задната ос се монтира многодисков съединител с хидравлично управление, като по-късно той е заменен с електронно управлявана намеса на спирачките. При анализа на ситуацията на пътя управляващият блок на двойното задвижване взима под внимание сигналите за оборотите на колелата от антиблокиращата система, оборотите и положението на дроселовата клапа на двигателя, както и статуса на спирачките.

Системата за двойно задвижване при BMW 525ix, оборудвано с 6-цилиндров бензинов двигател с мощност 192к.с., още от самото начало се налага като концепция, превъзхождаща тези на конкурентите. Електронното управление осигурява особено бързи и прецизни реакции, което гарантира неутрално и сигурно поведение на пътя дори и при най-тежки условия като дъжд и заснежена настилка. Първото BMW със задвижване на четирите колела от 5-Series също се предлага като Седан и Туринг.

Със създаването на сегмента Sports Activity Vehicle (SAV) пред двойното задвижване се откриват напълно нови перспективи. През 1999г. BMW предизвика фурор с тази иновативна автомобилна концепция. BMW X5 впечатлява всички с уникалната си на фона на конкурентните високопроходими автомобили динамика. Характеристиките на двойното задвижване на BMW също отговарят на тази цел. При нормално пътуване мощността се разпределя чрез планетарен редуктор в съотношение 38:62% между предните и задните колела, а благодарение на серийното оборудване като DSC (динамичен контрол на стабилността), автоматичния блокаж на диференциала ADB-X (Automatic Differential Brake) и системата за контрол на спускането по наклон HDC (Hill Descent Control) BMW X5 демонстрира превъзходни възможности както при спортно шофиране, така и при движение извън утъпканите пътища.

От успешното налагане на концепцията SAV с BMW X5 BMW продължава да затвърждава своята водеща позиция както при автомобилите с двойно задвижване, така и при по-нататъшните разработки на задвижващи системи. Още през 2000г. двойното задвижване отново се въвежда при BMW 3-Series – този път в комбинация с два бензинови и един дизелов двигател. През 2004г. BMW затвърди водещата си позиция чрез пренасянето на концепцията SAV върху още един автомобилен сегмент. С по-компактните си в сравнение с BMW X5 размери и още по-пъргавото си поведение на пътя BMW X3 също се налага като изключително явление и в продължение на дълги години остава единствения премиум-автомобил в този клас.

BMW постига за втори път превъзходство на фона на конкурентите си по отношение на технологиите на двойното задвижване.  Новоразработената система xDrive, която е въведена при BMW X5 успоредно със старта на BMW X3, предлага уникално добри предпоставки за гъвкаво и съобразено с пътната ситуация разпределение на мощността – благодарение на реагиращия екстремно бързо електронно управляван многодисков съединител в разпределителната кутия и свързаността му със системата за контрол на стабилността DSC. За пръв път за анализ на ситуацията на пътя освен оборотите на колелата се взимат под внимание и подаваните от DSC данни за завъртането на волана, положението на педала на газта и страничното ускорение, включително и изчисленото на тяхна база положение на автомобила на пътя. С това се поставят основите на валидния и до днес статус на xDrive като единствената в света интелигентна система за двойно задвижване. За разлика от конвенционалните системи за двойно задвижване, които реагират само на вече превъртащи колела, xDrive може своевременно да разпознае всяка тенденция към свръхзавиване и недозавиване и да се противопостави чрез промяна в разпределението на мощността.

От недостижимо бързото и прецизно разпределение на мощността през следващите години печелят не само двата Х-модела, но и Седанът и Турингът на BMW 5-Series и BMW 3-Series. През 2005г. са представени модификациите с двойно задвижване на петото поколение на BMW 3-Series, както и на представеното малко по-рано също пето поколение на BMW 5-Series. До замяната му с по-новия модел през 2010г. от BMW X3 от първо поколение са продадени над 600 000 екземпляра по целия свят. Малко преди това BMW X5, чието второ поколение се произвежда от 2006 г., надхвърля границата от 1 милион продажби в световен мащаб.

Благодарение на изключителния потенциал на автомобилната концепция на BMW X-моделите и технологията xDrive междувременно са разработени други модерни иновации. През 2008г. на пазара се появява BMW X6 – първото и все още единствено в света Sports Activity Coupé. BMW ActiveHybrid X6 също е оборудвано с xDrive. От 2009г. BMW X1 е единственият автомобил от този тип в премиум-компактния сегмент. При BMW X1, както и при новото BMW X3, системата xDrive може да бъде комбинирана с Performance Control. Това позволява постигането на още по-пъргава управляемост и при двата модела. Целенасоченото прилагане на спирачно усилие към вътрешното за завоя задно колело при същевременно увеличение на мощността осигуряват още по-спонтанно и прецизно поведение в завоите. Още по-гъвкаво е разпределението на мощността при BMW X6, което серийно се оборудва с Dynamic Performance Control. В комбинация с xDrive тази система осигурява най-впечатляващото изражение на типичната за BMW радост при шофиране по завои. Благодарение на променливото разпределение на мощността между вътрешното и външното за завоя задно колело Dynamic Performance Control позволява постигането на уникална пъргавина и стабилност по курса дори и при внезапни промени в динамичния център на тежестта или при движение по инерция.

На взаимодействието между xDrive и Dynamic Performance Control най-интензивно може да се насладите в моделите BMW X5 M и BMW X6 M. Първите суперспортни автомобили с двойно задвижване на BMW M GmbH се задвижват от 8-цилиндров двигател с технология M TwinPower Turbo, който развива мощност 555к.с. Успоредно с успешния ход на BMW X-моделите последователно се разширява и палитрата от варианти с двойно задвижване и при другите моделни семейства. Междувременно xDrive е на разположение не само за версиите Седан и Туринг, но и за Купето на BMW 3-Series – общо 15 модела от това моделно семейство се оборудват с двойно задвижване. При BMW 5-Series Gran Turismo xDrive се предлага в комбинация с 4 двигателя. Благодарение на новите настройки, които увеличават пъргавината и прецизността в завоите, xDrive предлага най-оптималните предпоставки за интензивно удоволствие при шофиране и идеална комбинация между динамика и комфорт. Напълно логично бе и въвеждането на двойното задвижване и при BMW 7-Series. Към момента се предлагат три модификации на луксозната лимузина - BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive и BMW 740d xDrive. Освен това xDrive ще се монтира и при шестото поколение на BMW 5-Series Седан. Първият модел с такова задвижване е BMW 550i xDrive с 8-цилиндров двигател с мощност 407к.с., ще го последват и два 6-цилиндрови модела на новото BMW 5-Series Touring с интелигентната система на двойно задвижване xDrive.

Галерия BMW xDrive модели
Тагове: BMW, BMW xDrive
Читателски коментари
Твоят коментар
Избери самоличност
Регистриран потребител: Посетител Анонимен:

Потребителско име:

Парола:

Произволно име:

URL адрес: http://

Login with Facebook
Коментар:
Проверка:
CAPTCHA

Въведи кода от картинката:

Нашите спонсори



Последни галерии
autoblog.bg | motoblog.bg | travelblog.bg | mamablog.bg | fashionblog.bg | techblog.bg | funny.bg